Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2021

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ. Ποιο, Πως Γιατί;

 


Η αγορά αυτοκινήτου πάντα ήταν ένα ενδιαφέρον θέμα για τον Έλληνα πολίτη. Η σημερινή αβεβαιότητα που έχει να κάμει με το τι καύσιμα θα επικρατήσουν στην αυτοκίνηση, αλλά και τα πολλά ονόματα που κυκλοφορούν σε μοντέλα με διάφορα καλούδια, συνοδευόμενα με ευφάνταστες διαφημιστικές καμπάνιες, κάνουν την επιλογή οχήματος μια δύσκολη υπόθεση. Όμως. Την  σπουδαιότερη ερώτηση που πρέπει να κάνουμε εμείς στον εαυτό μας πριν καταλήξουμε να αγοράσουμε, την αποφεύγουμε. Όσο για το ποια πρέπει να είναι; Κατά την γνώμη μου εφόσον μετρήσουμε τα διαθέσιμα χρήματα μας και τις δυνατότητες μας, τότε να ερωτηθούμε ... κυρίως τι το θέλουμε το αυτοκίνητο. Προσωπικά πάντα ήμουν υπέρ των καθαρόαιμων 4Χ4. Και «δυστυχώς» εξακολουθώ, παρόλο που πλέον όλο και λιγότερο ανεβαίνω στο βουνό. Όλο και λιγότερο τραβάω το φουσκωτό σε «λιμάνια ξένα» από την Ιτέα. Α και κάτι ακόμη. Αυτά τα πομπώδη για πράσινη ενέργεια αντιρρυπαντική τεχνολογία κτλ τα θεωρώ λίγο πολύ εκ του εμπορικού πονηρού. Αλήθεια γιατί ένα όχημα με αέριο από την μάνα του είναι αντιρρυπαντικό με όλα τα συμπαραμαρτούντα ωφελήματα και ένα βενζινοκίνητο που έβαλε εκ των υστέρων αέριο όχι;. Τέλος πάντων. ΑΥΤΗ είναι η κατάσταση και με αυτή πορευόμαστε.

Σε αυτή την πορεία, Βρήκα λοιπόν την ανάρτηση του φίλου Μανώλη Καλογερόπουλου μου άρεσε και την επισυνάπτω. Όμως στην σελίδα που την ανάρτησε ο Μανώλης, είχε και αρκετά σχόλια και ανάλογες απαντήσεις. Στο τέλος λοιπόν του κειμένου πρόσθεσα τις απαντήσεις εκείνες που τουλάχιστον εγώ θεωρώ σαν ποιο αναγκαίες για ένα πληρέστερο άρθρο. Αν σας φαίνεται μεγάλο, δεν πειράζει. Διαβάστε μόνο τις απαντήσεις. Έτσι κι αλλιώς, Καλή ανάγνωση …

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ του Μανώλη Καλογερόπουλου

 Καθώς είμαστε σε διαδικασία αντικατάστασης του δικού μας μέσα στην επόμενη διετία, έχω αρχίσει εδώ και κάποιους μήνες να ασχολούμαι πιο ενεργά με την αγορά και επειδή φαντάζομαι ότι θα υπάρχουν κι άλλοι/ες στην ίδια διαδικασία είπα να μοιραστώ κάποια συμπεράσματα.


Για οικονομία χρόνου και για να μην καταλήξω σε μέγεθος κειμένου που κανείς/μια δεν θα διαβάσει, θα χωρίσω τις παρατηρήσεις μου στις 3 βασικές επιλογές που έχει κάποιος/α για την απόκτηση αυτοκινήτου:

1) leasing

2) καινούριο

3) μεταχειρισμένο.

Επίσης για τις ανάγκες οικονομίας χρόνου θα περιοριστώ σε συγκεκριμένα μοντέλα ως παραδείγματα, όχι από προτίμηση αλλά για να γίνει πιο κατανοητό το συμπέρασμα.

1) Leasing: στην ουσία πρόκειται για ένα πρόγραμμα βραχυχρόνιας ή μεσοχρόνιας μίσθωσης (από 3 έως 5 χρόνια). Είναι οικονομικά ασύμφορη για τους ιδιώτες και απευθύνεται κυρίως σε επιχειρήσεις ή σε πολύ ευκατάστατους που θέλουν να έχουν καινούριο αυτοκίνητο κάθε 4-5 χρόνια.

Το επιχείρημα που θα ακούσετε ότι κάνεις απόσβεση δεν ευσταθεί σε καμία περίπτωση. Υπάρχουν αρκετές αναλύσεις που δείχνουν ότι η τελική διαφορά αν επιλέξετε να αγοράσετε το αυτοκίνητο μετά τη λήξη του συμβολαίου μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 5.000 ευρώ για ένα αυτοκίνητο αξίας 21.000, συγκριτικά με την αγορά με δόσεις από αντιπροσωπεία.

Ιδιαίτερη προσοχή στο γεγονός ότι στο μηνιαίο κόστος που θα δείτε στα site των εταιριών έχει υπολογιστεί με προκαταβολή της τάξης του 20% της εμπορικής αξίας του αυτοκινήτου και στις τιμές δεν συμπεριλαμβάνεται (συνήθως) ο Φ.Π.Α.

2) Αγορά καινούριου: Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι η πιο ασφαλής επιλογή. Τα τελευταία χρόνια μέσα από συγχωνεύσεις και εξαγορές έχουν μειωθεί οι εταιρίες που εμπορεύονται αυτοκίνητα (όχι ως brands αλλά ως κατασκευαστές) και πλέον υπάρχουν κάποιοι μεγάλοι όμιλοι και όχι πολλοί μικρότεροι κατασκευαστές. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και μάρκες όπως η Dacia έχουν πλέον αξιοπιστία σε σασί και κινητήρες αντίστοιχη με τη Renault (ανήκουν στον ίδιο όμιλο) και τη Mercedes (συνεργάζεται με τον όμιλο σε κινητήρες για εμπορικά μοντέλα). Οι διαφορές στην τιμή έχουν να κάνουν με την ποιότητα και τα υλικά συναρμολόγησης του εσωτερικού και κάποια ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, τα οποία είναι καλοδεχούμενα αλλά όχι απαραίτητα. Στο παράδειγμά μας λοιπόν μπορεί αν θέλει κάποιος/α να επιλέξει ένα αξιόπιστο οικονομικό αυτοκίνητο, ένα Dacia Santero Stepway (crossover) κοστίζει στη βασική του έκδοση 14.380, όταν ένα Renault Captur (crossover του Clio) κοστίζει στη βασική έκδοση 19.130. Ή αν θέλει μπορεί και με πιο μικρό σε χώρους να επιλέξει ένα Santero (hatchback) στα 11.980 ευρώ αντί για ένα Renault Clio στα 13.790.

Σε κάθε περίπτωση για την αγορά καινούριου αυτοκινήτου ζητήστε να κάνετε test drive έχοντας κατά νου πάντα ότι οι εκδόσεις που δίνουν για test drive είναι πιο πλούσιες σε εξοπλισμό από τις βασικές, οπότε πριν αποφασίσετε ζητήστε να σας εξηγήσουν ποιες διαφορές έχει η έκδοση που θέλετε να αγοράσετε από αυτήν που οδηγήσατε.


Μη διστάσετε αν έχετε οικογένεια να πάρετε και τα υπόλοιπα μέλη μαζί σας και να δείτε πως «χωράτε», αν έχετε παιδικά καθίσματα (ή σκοπεύετε να αποκτήσετε) σιγουρευτείτε ότι χωρούν άνετα στα πίσω καθίσματα, ότι οι υποδοχές isofix είναι εύκολα προσβάσισμες κ.ο.κ. Αν θέλετε μπορείτε να παρακολουθήσετε κάποια βίντεο με δοκιμές και αξιολογήσεις αυτοκινήτων για να δείτε κάποια στοιχεία που δεν θα σας πουν οι πωλητές. Εξαιρετική δουλειά κάνει το ελληνικό κανάλι trcoff και, αν γνωρίζετε αγγλικά, το βρετανικό carwow. Όπως και να έχει αν ακούσετε τον δημοσιογράφο να απαγγέλει κάτι που μοιάζει με διαφημιστική καμπάνια (μόνο θετικά) ή να συγκρίνει το αυτοκίνητο μόνο με τις προηγούμενες εκδόσεις του και όχι τον ανταγωνισμό στην αντίστοιχη κατηγορία, μην δώσετε πολλή βάση.

Αν επιλέξετε να προχωρήσετε σε αγορά με δόσεις ζητήστε προσφορά από την αντιπροσωπεία αλλά επισκεφθείτε κι εσείς τράπεζες και πάρτε προσφορές, καθώς τα πακέτα που προσφέρουν οι έμποροι δεν είναι πάντα τα καλύτερα.

Ιδιαίτερη προσοχή να ζητήσετε την τιμή του οχήματος «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή με υπολογισμό εξόδων ταξινόμησης και παράδοσης αλλά και την ασφάλεια, αν δεν συνεργάζεστε ήδη με κάποιον ασφαλιστή και δεν την παρέχει ο έμπορος για κάποιο χρονικό διάστημα.

3) Αγορά μεταχειρισμένου: Εδώ έχουμε την απόλυτη σφαγή! Κατά κανόνα στην Ελλάδα τα μεταχειρισμένα «κρατούν» την αξία τους για παραπάνω χρόνο. Στην παγκόσμια αγορά είναι ότι ένα καινούριο αυτοκίνητο χάνει το 50% της αξίας του μετά από 3 χρόνια. Άρα ένα αυτοκίνητο του 2018 που κόστιζε 22.000 θα έπρεπε σήμερα να κοστίζει περίπου 11.000, αν κάνει από 10.000 μέχρι 15.000 χιλιόμετρα το χρόνο (άρα 30-45.000 στα τρίχα χρόνια), δεν έχει κάποιο σοβαρό τρακάρισμα και συντηρείται τακτικά σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή από εξουσιοδοτημένα συνεργεία. Δυστυχώς η κατάσταση δεν είναι έτσι, αλλά θα πάμε σε αυτό σε λίγο.

Στην περίπτωση που αποφασίσετε να πάτε σε μεταχειρισμένο, μην ακούσετε τίποτα για «άριστη κατάσταση», «προσεγμένο», «τέλειο» κ.ο.κ. Ζητήστε τα αναλυτικά αποτελέσματα του τεχνικού ελέγχου που κάνουν όλες οι μάντρες όταν αγοράζουν ένα αυτοκίνητο, Ζητήστε να δείτε το βιβλίο service και βεβαιωθείτε ότι η συντήρηση γινόταν τακτικά και ότι το όχημα δεν βγάζει συγκεκριμένη ζημιά συνεχώς. Τσεκάρετε τα ελαστικά και τα αμορτισέρ, ζητήστε να μάθετε πότε αλλάχθηκαν και πόσα χιλιόμετρα έχουν. Μην το παραλείψετε θα είναι κρίμα να αγοράσετε ένα αυτοκίνητο και να μπείτε συνεργείο την επόμενη εβδομάδα για συσσωρευμένες ζημιές που ο προηγούμενος δεν επισκεύασε –έχοντας στο νου του να το πουλήσει- και ο έμπορος αποσιώπησε για να μεγιστοποιήσει το κέρδος του.

Οδηγείστε οπωσδήποτε το αυτοκίνητο, ακόμα και μέσα στη μάντρα, και ιδανικά, αν έχετε το οικονομικό περιθώριο ζητείστε να το ελέγξει ο μηχανικός σας (αξίζει).

Πάμε τώρα στο θέμα των τιμών. Όπως είπαμε στην Ελλάδα τα αυτοκίνητα κρατούν την αξία τους παραπάνω από ότι στο εξωτερικό. Πιθανώς αυτό ξεκίνησε όταν στην διάρκεια της οικονομικής κρίσης μειώθηκαν οι πωλήσεις των καινούριων και περισσότεροι προτίμησαν την αγορά μεταχειρισμένου, αυξάνοντας τις τιμές. Όπως και να έχει σήμερα ο κανόνας είναι ότι ένα μέσο αυτοκίνητο κρατά το 50% της αξίας του ακόμα και μετά από 8 χρόνια.

Στο παράδειγμά μας ένα μικρό οικογενειακό της κατηγορίας crossover -ή Β-SUV- όπως το Renault Captur, δηλαδή ένα παραφουσκωμένο Clio, καταλήγει στην Ελλάδα να πωλείται μεταχειρισμένο (μοντέλο 2015) πιο ακριβά απ’ ό,τι πωλείται στη Βρετανία το ίδιο αυτοκίνητο (μοντέλο 2017). Ακόμα και αν το βρετανικό έχει περισσότερα χιλιόμετρα, αφενός μιλάμε για κινητήρα πετρελαίου, άρα μικρή σημασία έχουν 30.000 χιλιόμετρα και αφετέρου οι φθορές δεν αφορούν μόνο τον κινητήρα και τα μηχανικά μέρη αλλά και το εσωτερικό, τα ηλεκτρικά μέρη και τη βαφή που φθείρονται ακόμα και αν το αυτοκίνητο είναι παρκαρισμένο στον ήλιο και τη βροχή χωρίς να κάνει ούτε ένα χιλιόμετρο… Για του λόγου το αληθές επισυνάπτω έναν πίνακα που έφτιαξα και δείχνει πιο παραστατικά την κατάσταση στην αγορά μεταχειρισμένων με παράδειγμα το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Σημειωτέο ότι ο μέσος μηνιαίος μισθός στην Ελλάδα είναι 1.116 ευρώ (2019) με κόστος ζωής 796 ευρώ, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο 2.664 ευρώ (2020) με κόστος ζωής 1008 ευρώ.

Βοηθητικό είναι πριν επιλέξετε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο να έχετε εικόνα πόσο κοστίζει στην αντίστοιχη έκδοση καινούριο και να ζητήσετε να σας αιτιολογήσουν την τιμή πώλησης σε συνδυασμό με την ηλικία, την κατάσταση του αυτοκινήτου, όπως προκύπτει από τον τεχνικό έλεγχο, την κατάσταση ελαστικών και ανάρτησης, την τακτικότητα της συντήρησης από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη κλπ. Στην ανάγκη αγοράστε κάποιο περιοδικό αυτοκινήτου που έχει τις τιμές των μοντέλων που διατίθενται προς πώληση στη χώρα. Απλά να έχετε κατά νου ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι αυτοκινητοβιομηχανίες αλλάζουν τα μοντέλα τους ως εμπορική ονομασία (κλασικό παράδειγμα Toyota  από Corolla  σε Auris και ξανά σε Corolla στο τρέχον μοντέλο).

Τα χιλιόμετρα είναι μια ένδειξη, αλλά χωρίς εικόνα της κατάστασης του οχήματος δεν λένε πολλά. Είναι προτιμότερο ένα αυτοκίνητο 8ετίας με 100.000 χιλιόμετρα αλλά προσεγμένο και καλά συντηρημένο, παρά ένα 5ετίας με 60.000 χιλιόμετρα παρατημένο και κακά συντηρημένο. Επίσης ιδιαίτερη προσοχή με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που «γυρίζουν» τα χιλιόμετρα και μόνο ένας έμπειρος μηχανικός που θα κάνει προσεκτικό έλεγχο μπορεί να το εντοπίσει. Αν θέλετε να το αποφύγετε κάποιοι κατασκευαστές όπως η FORD έχουν application για κινητά όπου γράφοντας ή σκανάροντας το VIN (τον αριθμό κάτω δεξιά όπως κοιτάτε το παρμπρίζ) μπορείτε να πάρετε μια αναλυτική κατάσταση του αυτοκινήτου, πότε και που κυκλοφόρησε, αν έχει σοβαρό τρακάρισμα, αν έχει κάνει σέρβις σε επίσημο αντιπρόσωπο και άλλα πολλά, αλλά κοστίζει περίπου 14 ευρώ για κάθε αναφορά.

Ιδιαίτερη προσοχή να επιμείνετε να σας πουν την τελική τιμή του οχήματος, ειδικά αν δεν έχει πινακίδες, ενώ πρέπει να υπολογίσετε τα τέλη κυκλοφορίας και τα έξοδα ασφάλισης και μεταβίβασης. Στη χειρότερη των περιπτώσεων όσον αφορά την ασφάλιση, αν δεν έχετε προετοιμαστεί, κάντε μια μηνιαία μέχρι να ψάξετε να βρείτε κάποια που να σας συμφέρει και να καλύπτει τις ανάγκες σας.

Με λίγα λόγια: Αποφύγετε το leasing, οδηγήστε κάτι πριν το αγοράσετε και ενημερωθείτε από γνωστούς και φίλους, ειδικούς δημοσιογράφους ή το internet για τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των μοντέλων, αλλά και για συχνές ζημιές που βγάζουν, αν πρόκειται για μεταχειρισμένο. Σε κάθε περίπτωση να είστε επιφυλακτικοί σε ό,τι σας πουν οι πωλητές, είτε πρόκειται για αντιπροσωπεία είτε για μάντρα, και ζητήστε έγγραφη πιστοποίηση για όσα σας υπόσχονται.

Από απαντήσεις σε σχόλια

1.     Καλησπέρα το Juke είναι βασισμένο στο σασί του Micra και ανήκει στην κατηγορία Crossover και μιας και απ' ό,τι καταλαβαίνω ψάχνεις για AWD (4x4) δεν ξέρω αν θα βρεις εύκολα σε μεταχειρισμένο. Τώρα ανάμεσα στα άλλα δύο θα έλεγα το Qasqai καθώς είναι πιο καλό all around όχημα. Θα σε πάει πιο άνετα σε ανοιχτό δρόμο, έχει πολύ καλούς χώρους και αρκετά αξιόπιστα off road αρκεί να μην κάνεις υπερβολές. Αν τώρα το θες για off-road περισσότερο μάλλον το Vitara καθώς θα βρεις πιο εύκολα τετρακίνητη έκδοση σε μεταχειρισμένο. Πάντως αν θες ρίξε μια ματιά και στο Dacia Duster. Μπορεί να υστερεί κάπως σε υλικά αλλά με τιμή που ξεκινάει από 21.260 ευρώ στην έκδοση τετρακίνησης είναι πολύ ανταγωνιστικό.

2.     οι σύγχρονοι κινητήρες βενζίνης είναι αρκετά οικονομικοί και με καλές επιδόσεις. Μάλιστα πολλές εταιρείες τους συνδυάζουν είτε με ηλεκτροκίνηση (προτείνω mild hybrid που ανακτά ενέργεια από το φρενάρισμα και βοηθάει τον βενζινοκινητήρα και όχι plug-in που πρέπει να φορτίζεται) είτε με lpg (υγραέριο) είτε με cng (φυσικό αέριο). Όλες αυτές οι επιλογές προσφέρουν κατανάλωση καυσίμου πολύ κοντά και ίσως καλύτερη από τα Diesel. Θα πρότεινα Diesel μόνο αν κάνεις καθημερινά αρκετά χιλιόμετρα για να είναι πιο οικονομικό. Επίσης οι νέοι κινητήρες βενζίνης είναι πιο φιλικοί στο περιβάλλον και έχουν χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.

3.     νομίζω στην παρούσα φάση η πιο καλή λύση είναι ένα μοντέλο βενζίνης με mild hybrid. Το υγραέριο δεν θα το επέλεγα ακόμα και ως εργοστασιακό, το φυσικό αέριο είναι μια λύση αλλά αν ανέβει η τιμή του ίσως να μην αξίζει στο μέλλον. Oi Diesel κατά τη γνώμη μου μετρούν χρόνια, θα περιοριστούν και πάλι μόνο σε τετρακίνητα επαγγελματικά και όχι σε επιβατικά.

4.     Τώρα για τα plug in υβριδικά ( που πρέπει να τα φορτίζεις) και τα πλήρως ηλεκτρικά, θέλει υποδομές το μέρος που μένετε για να είναι λειτουργικό στην καθημερινότητα και μάλιστα αν είναι εφικτό να τοποθετήσετε την κατάλληλη υποδομή φόρτισης γιατί με οικιακή πρίζα τα περισσότερα μοντέλα θέλουν αρκετές ώρες.

5.     Οι νέοι κινητήρες βενζίνης είναι αρκετά καλοί σε κατανάλωση και ρύπους, άρα εγώ θα επέλεγα ένα mild hybrid.

6.     Τώρα για το ποιο είναι μεγάλη κουβέντα. Εξαρτάται από το Budget και τις ανάγκες σου.

7.     ας πούμε για 2 ή τρία άτομα και για χρήση πόλης με λίγα ταξίδια νομίζω η καλύτερη λύση είναι supermini.για 2-4 άτομα θα πρότεινα μικρομεσαία hatchback. Αν θες ταξίδια κυρίως και υπάρχει θέση στάθμευσης μια πολύ καλή λύση είναι το Octavia.Γενικα δεν είμαι fan των crossover και SUV καθώς κερδίζεις σε χώρους μεν αλλά χάνεις αρκετά σε οδηγική συμπεριφορά. Βέβαια το πιο σημαντικο για την επιλογή είναι το Budget.

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΦΕΣΤΙΒΑΛ κιν/φου κ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

" ...ο κινηματογράφος είναι ο φορέας της κίνησης. Είναι ο καινοτόμος των λογοτεχνιών...Ο κινηματογράφος είναι τόλμη, είναι αθλητής, είν...