Πέμπτη 30 Μαΐου 2024

ΑΠΟ την Αγία Σοφία στον SAN VITALΕ (RAVENNA)


ΑΠΟ την Αγία Σοφία στον
SAN VITALΕ

Η ημερομηνία 29 Μαίου, είναι καρφωμένη στο σύνολο του Ελληνικού λαού. Κορυφαία ημερομηνία αφού το 1453 έπεσε η Κωνσταντινούπολη. Τώρα αν έχουμε σαν λαός βγάλει τα σωστά συμπεράσματα από όλη αυτή την ιστορία είναι άλλο θέμα.

Στο οδοιπορικό στην Εμίλια Ρομάνα, επέλεξα σήμερα να αναρτήσω κάποιες γραμμές με αρκετές φωτό γύρω από την εκεί πόλη Ραβέννα . Αυτό γιατί τα καλλίτερα διατηρημένα ψηφιδωτά εκτός από την Αγιά Σοφιά, βρίσκονται σε ναούς στην πόλη αυτή, και ειδικά στον ναό  San Vitale.


Δημιουργήθηκαν την ίδια εποχή επί αυτοκράτορα Ιουστινιανού κ Θεοδώρας και μέσα από την επίσκεψη στη Ραβέννα  θα μας δοθεί η ευκαιρία να ξαναδούμε γνωστές εικόνες από τα βιβλία ιστορίας των γυμνασιακών μας χρόνων.

8 μνημεία που βρίσκονται στη Ραβέννα έχουν ανακηρυχθεί μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO και είναι απαραίτητο σε κάθε επισκέπτη να τα εξερευνήσει.


Το ψιλόβροχο είχε ξεκινήσει καθώς αφήσαμε το σιδηροδρομικό σταθμό, προκειμένου να κατευθυνθούμε στο πανέμορφο RBNB . Ήταν το βράδυ στις 15 Μαΐου. Η αυριανή ημέρα προμηνυόταν δύσκολη με πολύ ποδαρόδρομο καθώς θα αλωνίζαμε την περιοχή. Πολύ κοντά, σχεδόν απέναντι από την κατοικία , έτσι για ζέσταμα, ξεκινήσαμε από την εκκλησία του San Giovani Evangelista  που είναι η παλαιότερη εκκλησία στην πόλη και η οποία βομβαρδίστηκε στον 2ο πόλεμο καταστράφηκε αλλά αποκαταστάθηκε. Όμορφος χώρος κορινθιακά κιονόκρανα, ψηφιδωτά, που δεν αντέχουν σε σύγκριση με όσα ακολούθησαν.


Γρήγορα λοιπόν για την Basilica Di S. Apollinare Nuovo, όπου βγάζεις ενιαίο εισιτήριο με 12,5 Ευρώ για επίσκεψη 5 αξιοθέατων. Όλες σχεδόν οι επισκέψεις έχουν συγκεκριμένη ώρα εισόδου άρα και παραμονής σε κάθε χώρο. (Ο Απολλινάριος είναι ιδρυτής κ μάρτυρας της τοπικής εκκλησίας)

Τι να πρωτοθαυμάσουμε; Τα ψηφιδωτά είναι από τον 6ο


αιώνα με σκηνές από τον βίο του Χριστού και της Παναγίας. Αποφεύγω τα πολλά πολλά καθώς πιστεύω πως μόνο η επιτόπια ματιά σε αυτό το σκηνικό μπορεί να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να «δούμε» πραγματικά αυτά τα αιώνια έργα τέχνης κ πολιτισμού. Να συμπληρώσω έτσι για την ιστορία ότι την χρονολογία των έργων υπήρξε ισχυρή διαμάχη στην Ορθοδοξία με τον Αρειανισμό. Οι δε αυτοκράτορες του Βυζαντίου από την εποχή του Κωνσταντίνου και μετά δεν είχαν πρόβλημα να ισορροπούν ανάμεσα  στις αιρέσεις και στους «αιρετικούς» ανάλογα τα συμφέροντα, ανεξάρτητα από τις «τελικές κρίσεις»; της ιστορίας.

Το μικρό Βαφτιστήριο  Degli Ariani βρίσκεται κοντά στα προηγούμενα αλλά ιδρώσαμε να το βρούμε. Έχει ξεχωριστό εισιτήριο (3 ευρώ) ήταν των οπαδών του Αρείου , με 8γωνο σχήμα περίπου 2 -2,5 μέτρα βυθισμένο με ψηφιδωτά στο θόλο όπου ο Χριστός χωρίς γένια βαφτίζεται από τον Ιωάννη που φοράει δέρμα λεοπάρδαλης. Ο δε Ιορδάνης ποταμός αναπαρίσταται σαν γέροντας με καβουροδαγκάνες στο κεφάλι. Γύρω γύρω δε οι Απόστολοι.

Όμως το αξιοθέατο που ξεχωρίζει στη Ραβέννα είναι η αριστουργηματική San Vitale. Ψηφιδωτά της συναγωνίζονται τα αντίστοιχα της Αγίας Σοφίας.  Ιστορίες της Παλιάς κ της Νέας Διαθήκης, με κορυφαία τον Χριστό να δίνει το στέμμα στον Βιτάλιο ενώ ο επίσκοπος Ecclesius του παραδίνει το εκκλησιαστικό μοντέλο, (ο Εκλέσιους το 527 μχ ξεκίνησε την οικοδόμηση του ναού). Σε άλλα σημεία εξυμνείται η αυτοκρατορία , ο Ιουστινιανός με την Θεοδώρα , η ενότητα της εκκλησίας με την αυτοκρατορία , η Ιερουσαλήμ η Βηθλεέμ.


Γενικά η υποταγή της εκκλησίας στον Αυτοκράτορα, καθώς η σύνολη ιστορία της βυζαντινής αυτοκρατορίας περικλείει και την δύσκολη ισορροπία, μεταξύ θρησκείας και εξουσίας. Παραδίπλα, το μαυσωλείο της GALLA PLACIDIA, η οποία είναι η κόρη του αυτοκράτορα Θεοδοσίου του Α. Μάλιστα σε μία από τις 3 ευρισκόμενες σαρκοφάγους λέγεται ότι είναι τα οστά της. Στην  οροφή παριστάνεται ο ουρανός έχοντας στη μέση χρυσό σταυρό. Ιδιαίτερης προσοχής το μωσαϊκό με τον Χριστό στα χρυσά σαν καλό ποιμένα στο κοπάδι του.

Το Βαφτιστήριο του επίσκοπου Νέωνος διακοσμημένο με λαμπρά ψηφιδωτά και είναι το αρχαιότερο παλαιοχριστιανικό μνημείο στη Ραβέννα. Πλούσιο εσωτερικό με εικόνες προφητών , με τον Χριστό με γένια να τον βαφτίζει ο ποιος άλλος; Ο Ιωάννης Βαπτιστής  

Το μαυσωλείο του Θεοδώριχου,  το Μουσείο e Cappella Arcivescovile.  Στον πρώτο όροφο του μουσείου είναι η εκκλησία του Αγ. Ανδρέα. Κτίστηκε στην εποχή του Θεοδώριχου με τα λείψανα του Αγίου Ανδρέα που έφτασαν στη Ραβέννα από την Κωνσταντινούπολη στα μισά του 6ου αιώνα. Εδώ και η απεικόνιση του Χριστού σαν πολεμιστής .


Στην πόλη υπάρχει και η σαρκοφάγος του παγκόσμιου Δάντη (κοντά στη Βασιλική San Fracesco). Την θεία κωμωδία την έγραψε στην Ραβέννα.

Να μην αφήσουμε το Πάρκο Rocca Brancaleone με τα βενετσιάνικα τείχη την τάφρο τις γέφυρες επικοινωνίας.

Φυσικά είναι δύσκολη και η φωτογράφιση χωρίς τα κατάλληλα εργαλεία , αλλά ακόμη και η σωστή παρακολούθηση των εικόνων λόγω της απόστασης από το μάτι του παρατηρητή αλλά και λόγω της ηλικίας του ματιού!!! Τι να κάνουμε;.


Μακάρισα δίπλα μου την κυρία με τα αποτελεσματικά μικρά κιάλια με τα οποία εκστασιασμένη παρατηρούσε τα πάντα. Με είδε και μου τα παραχώρησε για λίγη ώρα.

Μάθημα πρώτον λοιπόν. Μικρά κιάλια άκρως απαραίτητα.


 Όσο για τα λοιπά. Ο καφές στην Ιταλία παντού είναι καλός και φτηνός. Τα παγωτά το ίδιο. Αν βρείτε στο δρόμο σκεπαστή αγορά ε, τότε το φαγητό σίγουρα θα ξεπερνάει τις προσδοκίες μας. Ειδικά όταν προσφέρει ένα μαγαζί aperitivo. Πάντως το Passatelli αποδείχτηκε πάρα πολύ καλό στις παραδοσιακές γεύσεις που δοκιμάσαμε.


Στη Ραβέννα δεν πάμε για φαγητό αποκλειστικά. Πάμε πρώτα και κύρια γιατί πρόκειται για «το άλλο» ΒΥΖΑΝΤΙΟ, στην ΙΤΑΛΙΑ.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κιν/φου

από ταινία του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου   Όπως τα πεύκα κρατούνε τη μορφή του αγέρα ενώ ο αγέρας έφυγε, δεν είναι εκεί το ίδιο τα λόγια φ...